Saturday, December 6, 2008

Hari raya Aidiladha @ Hari Raya Qurban

Hari raya aidiladha bakal menjelang.. tapi x banyak lagu2 raya haji ni berkumandang kat radio. Ade lah sekali tu aku dengar satu lagu ni, kalu x silap mase dengar sinar fm.. Tajuk lagu tu rasenye "Bulan Haji". Lagu die lebih kurang cam gini..

"Bulan haji.. telah tiba lagi.. Menunaikan ibadah.. panggilan baitullah.. tanah suci mekah.. Ya makkatul mukarramah.." (sape yang tau lagu ni sure leh nyanyi punye heheh..

Em nape ek x banyak lagu2 raya haji kat radio? dan x ramai yang nk buat lagu raya haji ni. Patutnye raya ni lah kite kene meriahkan lagi lebih dari raya puasa. Sebab Bulan haji ni lah kite melakukan ibadah haji bg yg mampu dan ibadah qurban di setiap masjid dan surau. Dan Aku rase ade juga segelintir individu yang melakukan ibadah qurban ni di rumah die sendiri dimana dia kan menjemput orang2 kampung dan sanak sedara bergotong royong mengerjakan qurban samaada qurban lembu, kambing atau mungkin juga unta, kemudian daging tersebut akan di agih2kan ke serata rumah di kawasan kampung tu dan ade juga yang menghantar daging tu kerumah2 anak2 yatim.

So far, selama aku hidup ni aku sendiri pun x pernah melihat proses penyembelihan binatang semasa ibadah qurban ni di lakukan sebab aku memang jenis yang penakut dengan darah dan x sanggup nak melihat proses tu. Kalu bab makan daging qurban dan kenduri yang dorang adekan.. aku lah no 1.. hehehe..

Ape pun, aku harapkan Raya qurban tahun ni membawa berbagai2 pedoman dan pengajaran bagi kite semua umat islam..SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA QURBAN..

p/s: Tiap kali raya haji, sure akan berkumandang kalimah "Labaikallah hummalabaika, Labaikala syarikalakalabaika" dan hati pun akan mule lah syahdunye.. lelebih lagi bile tgok siaran haji di mekah.. alamak.. touching tuuuuuuuuuu.. Bile lah dapat ke sane..

1 comment:

b4r1n4 said...

beb, ko kena tag ngan aku ;)

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates