Thursday, July 16, 2009

Saya Sedang sakit gigi

Aduh..syakitnye gigi syaya..

Aku sedang mengalami sakit gigi yang amat teruk, gigi bongsu yang terletak di hujung rahang sebelah bawah ni memang dah banyak kali sakit. Gigi ni tumbuh sekejap2 di susuli dengan rasa sakit yang amat sangat, lepastu die ok. Bila gigi tu nak naik (tumbuh) lagi, sakit tu akan datang balik, gusi pula akan membengkak dan buat aku rasa sakit yang amat sangat. Bila dah sakit, nak makan pun memang lah teramat susahnya. Arghh..tak dapat nak di ceritakan dan di gambarkan betapa sakitnye gigi ni. Dah masuk 2 minggu dah aku sakit gigi, sampai ke hari ni masih juga tak baik2. Hari tu aku dah pergi ke klinik untuk dapatkan rawatan, bila doktor periksa, katanya gigi ni tak tumbuh dengan betul dan ruang untuk dia tumbuh sempit. Jadi untuk solve kan masalah ni, doktor sarankan aku supaya buang je gigi yang sakit ni. Aku pun apa lagi, terkujat gak sekejap sebab aku memang teramat lah fobia nya bila dengar bab2 nak cabut gigi ni. Secara jujurnya aku mengaku yang aku ni penakut yang amat bila nak cabut gigi, dari kecil sampai lah dah beso gajah ni, fobia tetap ada bila dengar nak kena cabut gigi. Selain tu, doktor ada terangkan, gigi yang sakit ni hanya akan di cabut bila aku dah tak ada rasa sakit. Dan lagi satu bila gigi bawah di cabut, gigi atas juga harus di cabut supaya bila aku menguyah tak ada lah rasa sakit. Bila dengar penerangan yang aku kena buat 2 cabutan gigi, lagi lah buat aku rasa teramat terkujatnye huhuhu.. tak sanggup den. Dalam hati dah penuh dengan gundah gulana nya, yelah nak kena cabut 2 gigi lah katakan, jadi untuk sedap kan hati, aku set je lah appoinment dengan doktor minggu depan, untuk cabut gigi bawah ni walaupun dalam hati belum ada keputusan samada nak cabut atau tak. Sebelum cabutan dijalankan, doktor bekalkan aku ubat tahan sakit dan antibiotik untuk kurangkan rasa sakit yang aku rasa ni.

Aku cuba dapatkan beberapa pandangan dari orang tentang nak cabut gigi bongsu ni, dan byk gak lah pendapat yang dorang bagi. Ada yang kata tak payah cabut sebab gigi ni bukan nye rosak, dan kalau cabut, akan rasa sakit yang sangat2 lepas cabut walaupun dah di beri ubat tahan sakit. Lagi satu, gigi yang di cabut tu mungkin akan effect pada saraf kita, dan macam2 lagi lah pendapat. Ada juga pendapat yang suruh aku cabut gigi ni, sebab gigi ni tak ada fungsinya, dan walaupun lepas cabut kita akan terasa sakit, tapi sakit yang akan aku alami hanya sekali, lepas tu aku tak akan rasa sakit lagi. emm..pening gak nak buat keputusan memandangkan aku ni memang penakut nak cabut gigi, kalu gigi tu patah atau rosak, mungkin aku boleh consider lagi. Tapi ni gigi yang dah tumbuh separuh, dan masih lagi dalam proses nak tumbuh, dan kalau di cabut mesti akan buat seluruh urat saraf aku terasa tegang dan sakit.

5 comments:

Ciklinn said...

arghhhhhhhhhhhhhhh akak pun mencik kalu sakitt gigi

Zura Tahir said...

klau ko cabut gigi..gigi ko akan berkurangan....hahahha..

zh-ena said...

z kita alamai prob yg sama la z..aku pun sakit gg bongsu..tgh decide gak nak buang ker tdk

Unknown said...

ciklinn,
kak, sakit gigi ni bleh buat kite tensen giler kn?

ra & na,
aku dah decide untuk cancel cabut gigi. takut woooo

gaban said...

aku kena dah..mmg sakit giler. bergulung-gulung aku kat dalam toto. last sekali aku g UH. sana byk pakar.

kena la small surgery dengan beberapa jahitan sebab diorang xboleh cabut je. gigi tu dah rusak.

sabor ye...!

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates