Thursday, December 17, 2009

Hari kedua di Sabah

Untuk Hari ke-2 ni, kami di bawa ke Pulau Sapi untuk mandi manda dan ber'snorkling'.. memang excited sangat masa ni.. yelah, dah lama jugak tak ke pantai.. dah terbayang2 dah air laut dalam kepala otak aku ni..

Lepas breakfast kat hotel dalam jam 8.30pg, kami terus bertolak ke pulau Sapi.. kata tour guide tu, kita kene bertolak awal ke pulau tu supaya dapat lebih lama main air dan tengok ikan kat sana, + kami akan berBBQ lunch kat pulau tu.. sebelum jam 2.30 ptg kami terpaksa bertolak balik ke bandar KK sebab ombak akan jadi lebih kuat time tu.. so atas nasihat para pengemudi bot, kami semua di nasihatkan supaya bertolak lebih awal ke jeti bdr KK.

Sian fatin.. life jacket tu lebih besar dr die.. muat satu badan die.. life jacket ni untuk budak umur setahun.. tp nak tak nak, kene gak lah bg die pakai.. takut pape hal lak nanti..

aku pun sempat gak enterprem kan diri masa kat atas bot tu.. dengan angin kuat dalam bot tu pn, aku tetap juga nak snap 1 2 gambo..

Fatin yg cukup berani gak lah.. tak nangis pun masa atas bot.. siap berdiri lagi, walaupun ayah die try untk duduk kan die.. sepanjang perjalanan dr jeti ke pulau tu, die pun senyap je.. good girl anak aku ni.. :D

Sebelum sampai ke pulau sapi, bot ni singgah kat pulau manukan dulu untuk turunkan penumpang yang nak berkelah dan mandi manda kat sana, mulanya aku ingatkan pulau manukan ni lah tempat yg kami tuju.. rupenye bukan.. pulau manukan memang cantik lah.. kalu nak compare ngan pulau sapi, pulau manukan lg best dan lebih cantik.
Setelah lebih kurang 15 minit dalam bot, akhirnye kami sampai gak kat pulau ni.. kat sini memang tak de chalet untuk menginap pun.. memang khas untuk pengunjung nak main air, snorkling dan aktiviti2 menyelam je.. Pulau ni memang di jaga supaya tak ada orang menangkap ikan atau hidupan yang ada kat sini, sebab tu lah ikan2 yang ada kat pantai ni pun memang jinak2 je.. bayangkanlah, masa kami tengah mandi pun ada ikan2 yang dtg kerumun.. lelebih lagi bila kami taburkan makanan kat air..

Mandi time!.. memang best ar.. air die jernih, ikan plak memang berkeliaran je kat tepi2 kami masa mandi tu. Fatin memang sangat2 lah suke hatinye sebab dpt main air. NI adalah buat pertama kalinye aku bawa fatin mandi air laut.. sebelum2 ni die hanya dpt main air kat dlm besen mandi die je.. dan die pun 1st time gak dpt main pasir..memang lah sangat peraknye anak aku ni bila dapat jejakkan kaki kat pasir, abis di ramas2nye pasir pantai tu.

Tengoklah tu.. memang sangat happy si fatin dapat main air yang banyak.. tak takut langsung walaupun dah banyak kali terminum air laut yang masin tu.. melonjak2 die dalam air tu.. kelakar pun ada tengok die heheh.. tak pe, pas ni ummi bawa fatin g mandi sungai plak ek.

Fatin and ayahandanya yang ralik main air..

Ummi , fatin n ayah..peerssssssss..

nah.. dah puas mandi bagai.. si kecik ni pun lena!
Memandangkan cuaca di bandar KK nampak gelap, kami pun bertolak ke sana lebih awal dari masa yang dah di tetap kan, lepas je abis Makan2 kat pulau tu, kami terus berangkat balik ke bandar KK. Sampai di jeti, hujan dah mula turun, tapi sempat juga lah aku singgah bershopping di FILIPINE MARKET.. pasar yang kirenye famous gak lah sebab kebanyakan pelancong yang datang ke sabah mesti tak kan lepaskan peluang untuk perabih duit kat sini.. pasar ni jual macam2 jenis barang, contohnye kraftangan, perhiasan rumah, PEARL dan tak lupa gak ikan masin khas sabah ye.. memang fresh tau.. sedap plak tu. Harga memang bleh tahan lah, dan siap bleh tawar2 lagi.. sory lah ye, tak ada gambar masa kat pasar ni.. sebab aku ralik cari pearl yang cun melecun heheh..
k lah, sampai sini dulu ye.. tunggu bahagian akhir last day kami di sabah.. kami ke Pasar Tamu pulak..

|| NaFiRaa || said...

bestnye.. jernih kan air dia...

Zura Tahir said...

bestnye main air...

Unknown said...

nafiraa - memang jernih air die.. kalu yang tang laut dalam tu, air die memang biru pekat..

zura - best bangat ra!

CuTeMiUt78 said...

wah.. seronok tgk fatin main air

Unknown said...

waah..seronoknya dapat ke sabah! Paling ku suka gmbr2 yg menarik dan informasi yg berguna.

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...