Friday, December 4, 2009

Boy atau girl ni??

Salam..

hehe..cilok tajuk entry si ezan tentang rupa baby yang macam lelaki, sedangkan dia perempuan.. Sebenarnye ramai yang hadapi masalah macam ni.. termasuk lah aku sendiri, boleh dikatakan tiap kali bawa si fatin kuar berjalan mesti ada yang menyapa dan tanya boy ye??? eeee..girllll lah.. adoiiiiiiiiiiya!.. kadang tu tension gak.. tapi utk senang kan hati, try lah cari idea2 atau cara2 nak solve kan problem ni.. Selain dari aku, ada jugalah beberapa teman rapat yang juga menghadapi masalah yang sama dengan aku, lelebih lagi bila anak tu punya rambut yang sedikit dan tak berapa panjang walaupun usia die dah masuk ke setahun..

Memandangkan aku ada utarakan permasalahan ni kat beberapa orang kawan yang senasib dengan aku.. mereka ni telah berikan beberapa tips yang aku rasa agak berguna dan bleh dipakai gak lah.. memang tak perlu abis kan duit jumpa pakar kaunseling, cuma perlukan akal yang fresh je untuk dapatkan ilham yang bagus untuk make up anak kite tu..

ok, kat bawah ni aku list kan beberapa cara ye.. hope dapat membantu aku dan korang2 yg punye masalah yang sama dengan aku.

1- Biasakan atau ajar baby tu pakai headban sejak dr kecil lagi, mulakan dengan headband yang kain lembut tu supaya kepala baby tak sakit. Sebabnye, baby yang lambat di ajar memakai headban atau topi kepala akan sentiasa menarik apa saje yang kite letakkan kat atas kepala die.. 'rimas agaknye'

2- Beli dan pakai kan lah pakaian yang bercirikan perempuan.. sekarang ni kan banyak baju perempuan yang cantik2 dan comel2.. lagi satu, jangan di ajar pakai seluar jeans sangat.. lebihkan menggunakan gaun, skirt atau baju yang kembang ala lil princess gitu.. supaya dia akan tau yang cantik itu adalah sinonim dengan die as a perempuan.. Kata orang tua2, kalau nak anak perempuan kite nampak keperempuanan, ajar lah anak tu pakai baju2 perempuan, x mo pakaikan baju2 seluar ni..

3- gunakan hair clip untuk baby yang punya rambut lebat dan agak panjang, supaya lebih menampak kan lagi ciri2 perempuan tu.. walaupun kadang2 masa mula2 kite letakkan clip tu nampak baby tu macam boy skit, tapi bila dah lama2 insyallah akan nampak lah muka perempuannye tu..

4- kite sebagai ibu bapa harus sentiasa berusaha, dan berdoa lah..

5- Rajin2 pantau anak2 kita..

emm..hope sume ni dapat di jadikan panduan.. rasanye ada lagi tips2 lain yang di gunakan, bleh kongsi kat sini gak lah ye..

Aku pun masih dalam proses mnggunakan tips2 ni juga, walaupun kadang2 tu malas gak nak guna... tp sebab semangat nak nampak kan anak tu ke arah perempuan, aku gagahkan jua.. kata orang jugak, nanti lama2 anak tu akan nampak gak perempuannye.. kn?

2 comments:

ezan said...

hehehe.. akan cuba tips2 yang diberi.. :)

CuTeMiUt78 said...

eemmm betul tu.. mungkin berguna kan.. so bersemangat utk melakukannya

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates