Tuesday, August 17, 2010

# kehamilan

Check up for 13th weeks

Salam..
Selamat ber-ramadhan yang ke-7... dah seminggu kita puasa kan..
Alhamdulillah, aku masih kuat untuk gagahkan diri berpuasa..
dan babyku ini juga.. sangat kuat bantu umminye berpuasa..

Ok, nak cite pasal check-up arini ye..
Kali ni aku pegi sendiri je.. suami tak dapat teman sebab bekerja.
Rasa berdebar2 je bila langkah kan kaki masuk klinik..
yelah, 1st time pegi check-up sorang2..

Memandangkan doctor Ratna ada emergency case lagi,aku pun terpaksa lah tunggu sampai jam 10pg..
Sampai bilik doctor, dia cek tekanan darah dan timbang berat..
Alhamdulillah, tekanan darah aku normal..
cuma berat badan aku je susut dari 50Kg ke 45 kg je..

Masa time scan baby ni, ati berdebar2 sangat..
hope tak ade pe lah kat kandungan aku..
bila doc scan, aku nampak baby dah ada kaki, tangan..
Kiranya dah complete lah.. Alhamdulillah...
Pastu doc scan2 lagi... ke kiri, ke kanan..
dan doc nampak ade gumpalan darah pada kantung baby berdekatan dengan urinye..
Jantung aku macam nak berhenti je masa tu..
risau dan rasa nak menangis..dah lah suami tak de kat sebelah..
tapi tetap calm down..dan aku tanya doc, bahaya ke keadaan tu?
die kate, keadaan tu boleh jadi bahaya kalau darah tu semakin banyak..
nauzubillah... gelap kejap dunia aku!

Doc bagi aku ubat kuatkan kandungan dan obimin..
supaya darah yang ada tu akan ilang sikit2..
Doc pun nasihatkan aku supaya tak terlalu lasak, dan jangan dukung anak..
alahai.. siannye lah fatin..

Kuar dari klinik tu, aku dah nangis2 sendiri dah..
sebab takut yang amat sangat..

Hope tak de pape yang buruk jadi lah..
Moga aku dan baby selamat sampai ke saat melahirkan nanti..

Ya Allah...
-chugie-

14 comments:

|| NaFiRaa || said...

insyaAllah.. x de pape.. banyak2 berdoa.. semoga semua selamat.. aminnnn..

Ena said...

risau juga baca n3 chugie nie..

kuatkan semangat yeh!..
jangan sedih2.. kita doakan semuanya berkeadaan baik.. ;D

Fieza79 said...

dh doc pesan gitu jadi risau lak kan...so dgr nasihat doc tu k..

mak encik | SZ said...

jaga diri elok2 ye chugie,
byk jugak penurunan berat badan tu...
sekejap je dah lepas 1st trimester ...
semoga semuanya selamat..aminnnn

Aredhel Helya said...

Jangan lasak-lasak ye chugie.... jaga diri elok-elok...kuatkan semangat chugie....dan sentiasa fikirkan yang positif k...hopefully everything will be ok.... Amin..

fuadnis said...

ikut segala pesanan doktor..kuatkan semangat..semuanya utk kebaikan kandungan..aku doakan utk ko yg terbaik dari kejauhan..banyakkan berdoa..berzikir..tawakal...banyakkan baca al-fatihah,surah 3 kul dan kursi....minta dijauhkan hal yg buruk2..yang lain2 serahkan pada allah s.w.t....apa jua ketentuan yg diberikan adalah yg terbaik dari allah utk kita....believe it dear....

ibu MZW @ farah idayu said...

wahh...samalah kita preggy..hehe. tp saya dh 24th week now. Masa 13th week dulu saya still breastfeed my son..and pernah kuar tompokan darah sket masa 15 weeks. Doc juz bg duphaston..sy cuma mkn 3 biji je pastu x mkn dh ;p Alhamdulillah kandungan sihat. Tips saya just relax and enjoy preggy nih ;) anak teruna saya lasak kemain lg skang..siap penah tetendang my tummy masa gurau2 ngn dia..hehe. Doa byk2 ye.

YanDarwisy said...

Insyallah...semuanya dlm keadaan selamat & bykkan berdoa ek.

Ciklinn said...

akak doakan semua baik2 belaka... jgn risau yer.. ikut nasihat doc tu..

pstt.. dikk kamu sentiasa ada dlm bloglist akak da... tak pasan lah tu, geget karang taulah.. hihihih

Zura Tahir said...

insyaallah xde papelah zie..ikut ckp doktor

nieda said...

semoga takde apa2 berkara x diingini berlaku ye chungie...byk2 bersabar

Unknown said...

sabar ye zie...doa byk2..jage diri..jgn wat keje berat2 sgt...InsyaAllah sume selamat...

CatlinaFly said...

fatin dah nak jadi kakak, jgn nakal2 tau

eynda said...

Take care ye ;-)

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates