Tuesday, February 8, 2011

# kehamilan

kenapa Doctor kena seluk bawah??

salam..

emm.. tajuk cam bahaya je kan?? ekekeke...;p
Dalam entry sebelum ni, ada yang tanya kenapa doc nak kene seluk bawah kan??

ye..macam korang2 gak, aku pun kurang arif,
cuma kata doctor, nak rasa dan anggarkan laluan baby..

Untuk pengetahuan kawan2 semua, aku buat cek kehamilan kat private (Putra Medical Centre).
dan bersalin pun di klinik yang sama.
So, aku tak tau cam ne prosedur cek up kat gomen..

Tapi, melalui pengalaman yang 1st dulu.. bila aku dah cecah ke 39 minggu,
doctor akan seluk bawah, untuk tengok samaada dah ada bukaan,
dan doc juga nak rasa samaada kepala baby tu dah dapat dirasa atau belum..
dan lagi satu katenye, doc nak anggarkan bukaan tulang pelviks aku..
tu je lah yang aku tau serba sedikit dari penerangan doctor..
Mungkin pregnant sebelum ni, baby dalam perut besar..
dan yang kedua ni pulak sama kan? so prosedur nye akan jadi sama..

kalau ikut pengalaman adik aku yang bersalin kat hospital plak,
die akan di seluk bila dah sampai sakit nak bersalin,
tu memang prosedur biasa bila nak deliver kan?

Wallahualam..
ada siapa2 kena cam aku tak? di seluk...
tapi seriously, lepas seluk tu..
akan ada kuar tanda (lendir coklat)

Base on 1st experience dulu,
lepas je di seluk tu..
sehari dua lepastu aku akan dapat rasa kontraksi,
dan akan kuar tanda (lendir coklat)..
tak lama lepas tu ada bukaan sebanyak 2cm..
Tapi tu lah, lepas dah bukak 2 cm, aku dah tak rasa pape sakit..
sampai doctor bagi masa seminggu untuk aku rasa sakit kontraksi tu..
tapi lepas seminggu, masih lagi tak de tanda pape.. dan aku sendiri pun tak rasa sakit langsung..
bukaan pulak memang stuck pada 2 cm tu jelah..

Akhirnye, aku di induce...
lahirlah cik fatin kite tu.... ekekek..

Untuk yang kedua ni, tak tau lah macam mana pulak gayanye..
tunggu je lah ye..
laporan akan di beri bila sudah sampai masanye..:p

sekian dulu..
daaaaaaaaaaaaaa...
-chugie-

pssst: macam2 pengalaman ibu melahirkan anak ni kan? tapi, semuanye buat aku rasa sedih, syahdu dan menangis.. pengorbanan ibu tu sangat besar! tak dapat nak di gambarkan dengan kata2..

12 comments:

A N A K - A N A K K U said...

hehehee bersalin ker-2 aku x kenepun z, smplh aku rase nk sakit, tp tuepun x bukak lagi...dan esoknyer ters bukak 6cm, dan after 5 min, lahirlah puteraku haziq

Lovely Bella said...

huhuhu x dee pengalaman lagi nih.. so hhehe skang dah tau skit2... thanks for the info..

nieda said...

betul tu, pengalaman melahirkan anak adalah pengorbanan terbesar. takkan lupa sampai bila2..tak kiralah bersalin normal or c-ser semuanya ada cerita tersendiri..

Unknown said...

teringat dulu memula sakit2 bese p hospital serdang...
dia selok2 jugak...then xder pape...
kene time sakit betui xmo p sepital takut kene selok lagi...
last2 xtahan sgt sakit..p jugak sepital..hehe

qaseh tia said...

dulu tia diaorg selok mase nak bersalin dah ..mse checkup xpernah plak nak main selok2..hehehh mase nak bersalin tu dia selok nak tgk dh bape cm bukak..uhuhuhu tp yg takuttnya lepas bersalin esoknya pon kena selok gak..huhuhu sakitnyala............!

eima said...

gomen bila dah nk branak tu br die akan seluk ...
tah aku tatau ;la

Tutup Blog said...

zura dulu bersalin lewat 10 hari.. ngam2 hari yg ke10 zura baru bersalin.. 3 hari dok spital mmg selalu kena seluk.. agak tak selesa la... mmg pengalaman bersalin takkan dapat d luperkan... payahkan nak lahirkan anak... moga anak2 kiter membesar menjadi anak yg soleh=))

@e_da said...

takde pengalaman tu sebab anak sy melintang sah2 kena gunting perut...

ya kita wanita sangat kuat sebenarnya.. dan sangat tabah

|| NaFiRaa || said...

chugie.. nak tanya lagi.. sakit x masa dia seluk2 tuh??? x pasti saya kena seluk2 ke x~ lupa dah~ kekeke

ezan said...

ezan dulu x sakit pun kena seluk. sebab dr tu seluk sambil bersembang. tau2 je dia bgtau dah berapa cm bukaan. hehehe.. agak2 kalo ezan tau masa dr seluk tu sure ezan larik. penakut sakit kononnya. hahahaha....

ezan said...

ezan dulu x sakit pun kena seluk. sebab dr tu seluk sambil bersembang. tau2 je dia bgtau dah berapa cm bukaan. hehehe.. agak2 kalo ezan tau masa dr seluk tu sure ezan larik. penakut sakit kononnya. hahahaha....

ps: cam xlama je lagi adik fatin nak lahir ek.. bestnya... :)

Nia said...

uii,..mesti la kena seluk, nak dapatkan gambaran sebenar..hehe

Chugie, ada satu link yg Chugie letak, psl skin care kot, ada malware detected. try inform dkt pemilik blog tu yek.

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates