Thursday, January 8, 2009

Tentang Kehamilan ku - 5 Bulan

Salam..

Dah lima bulan pun usia kandungan aku. Bulan kelima ni aku dah pun rasa macam2 perubahan dan pengalaman yang aku rasekan sangat 'menterujakan' diriku. Dari bab nafsu makan, perubahan perut yang semakin membesar dan sampai lah ke bab betapa aktifnya baby dalam perut ni.

Cerita tentang bab nafsu makan ni, memang aku terlalu berselera makan walaupun dulu sebelum mengandung atau masa single mingle, aku sememangnya manusia yang suke makan, makan.. dan makan.. Tapi skang ni lagi bertambah-tambah nafsu makan tu. Kadang2 tu sampai kene sound gak ngan hubby sebab asyik mengunyah je. Pantang nampak makanan, sure nk makan, lelebih lagi kalu nampak iklan2 pasal makanan kat TV, aduh... memang aku terus g cari je. Itu belum lagi tengok majalah2 masakan atau blog2 rakan yang ada gambar2 hidangan makanan ni. Lepas tengok sure pi cari tempat makan tu, x pun dalam kepala otak ni asyik terbayang2 je makanan tu. Makan plak bukannye sikit2, tp banyak.. Pe nak jadi lah ngn aku ni. Lepas makan tu plak, sure perut akan jadi tersangat lah tegangnye, dan rase susah gak nak bergerak. Time ni, mule lah aku mengadu kat semua orang terutama hubby aku, dan yang pastinye aku bukannye di kesiankan oleh hubby, tapi kene marah lagi ade. Sebabnye?? makan ikut nafsu, heheheh.. Memang betul lah ape yang kawan-kawan dan orang kate, bile dah masuk bulan ke-4 @ ke-5 ni, selera makan akan secara automatiknya bertambah. Dan kini aku sedang mengalaminya..heheheh:D Selain tu, aku bersyukur yang selama aku mengandung ni, x ada lagi mengidam makanan yang pelik2 dan susah nak cari.

Bab perubahan perut plak, aku dapat rasakan perut aku time ni dah nampak besarnye, dan ramai jugak orang dah mula perasan yang aku pregnant. Maknanye sebelum ni dorang x perasan langsung lah yang aku sedang pregnant hahaha.. lawak je rasanye. Kurus sangat ke aku ni sampai orang2 sekeliling x perasan yang aku sedang pregnant?? Hubby aku plak x sudah2 cakap yg perut aku dh besar. setiap kali bile tengok perut aku je, sure die akan cakap bende yang sama.. sampai aku sound die "dah name pun mengandung, sure lah perut ni membesar..x kan lah perut ni mengecik plak??? " die cuma gelak je.. gaknye die pun rase teruja bile tengok perut aku semakin membesar, same lah cam aku gak sebenarnye..heheh. Kadang2 tu rase macam pelik je sebab perut dah besar cam ni. Ni lah pengalaman yang aku rasa betul2 lain dari yang lain.. Macam tu gak lah bila aku dah mula rasa pergerakan baby aku dlm perut ni. Tak dapat aku nak ungkapkan dan gambarkan dengan kata2 bila aku dah mula rasa baby bergerak2 dalam perut. Awalnya aku rasa risau jugak, yelah..memandangkan ini pengalaman pertama aku dapat experience camni.. Tapi bila dah selalu rasa pergerakan baby, dah ilang skit rasa risau tu. Sekarang ni aku rasa seronok sangat bila tiap kali dapat rasa pergerakan die.. Lebih2 lagi baby ni tersangat lah aktifnya dalam perut aku ni. Tangan aku plak asyik x lepas dari nak pegang perut ni, dan bila pegang perut, aku dapat rasekan baby ni macam bagi respond balik..emm x dapat nak di gambarkan perasaan masa rasa keadaan ni.. Penuh keajaiban. Betapa besar dan ajaibnya kejadian manusia ni sebenarnye. Aku sentiasa doakan semoga baby aku sihat sempurna sampai lah ke hari lahir nya die nanti..

3 comments:

iman said...

hehehe semoga selamat semunyer.... lebih baik dia gerak acik chugie, drp x gerak...tue laik bahaya...
moga selamat acik chugie lahirkan junior iman, leh iman buli² skit...;p

zh-ena said...

mmg akan kuat..klu tgk iklan kat tv meleleh ajer rasa..klu tak dpt mula la merajuk..btl tak :) tapi btl kan ssh nak gambarkan perasaan kita time bby bergerak wpun suami kita sendiri..bahagia sekali kan :) SEMOGA SELAMAT LAHIRKAN BBY NNTI..blh main ngan umairah :)

Unknown said...

iman,
Insyallah.. mintak2 sume selamat. Tapi iman x bleh buli anak acik k. Nanti acik chop awk as a naughty gegirl.

Ena,
mmg x dpt di bayang kan perasaan tu, even hubby aku pn x dpt rs bile tangan di letak kan di perut. Hanya KITA je yg tau cam ne perasaan tu kn na??? heheh:D

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates