Friday, November 13, 2009

# fatin # kesihatan

Fatin demam lagi lah..

Salam..

Hari ni masuk hari kedua fatin kene Selsema + batuk yang teruk jugalah.. Selamat demam tak sampai ke tahap panas yang melampau. Fatin dapat selsema ngn batuk dari umah penjaganye.. yang mana ada budak yang dah demam+batuk+ selsema kat sana.. so, berjangkit lah kat fatin dan budak lainnye.. kesian bila tengok budak yang sebaya fatin ni bila kene batuk.. sedangkan kita yang dewasa ni pun bila dah kena batuk, rasanye dah tak tentu arah, ni kan pulak baby yang baru beberapa bulan..

Semalam masa pergi klinik untuk dapatkan rawatan pun, doktor kata memang sekarang ni ramai budak kene demam bercampur dengan batuk dan selsema.. lelebih lagi di musim hujan ni.. Masa kat klinik tu, badan fatin dah tak panas sangat, cuma batuk je teruk skit.. so doktor bekal kan 3 jenis ubat utk demam, batuk dan selsema..

Sampai je kat umah, kami pun terus bagi fatin makan ubat.. haa..ni lagi satu masalahnye, sebab fatin agak susah skit nak makan ubat.. tapi aku sumbat gak kat mulut dia sampai die minum ubat tu.. memang si fatin ni meraung lah dibuatnye, macam kene dera dengan ummi & ayah dia pun ada.. kami yang bagi ubat ni, dengar je lah raungan si kecik ni.. biar die nangis, asalkan die dapat makan ubat tu dan sihat cepat.. hati ni akan risau je 24 jam kalau anak sakit.. lepas dah makan ubat pun die still nangis lagi, nangis mengada2..lelebih lagi kalau dah ayah dia yang pujuk.. lepas tu baru lah die tido, itu pun memang die tak lena sangat, mungkin sebab batuk dan kahak yang ada dalam tekak die.. sedih pulak aku tengok die asyik beralih2 tido je tiap masa.. aelain tu ada juga aku cuba petua letakkan kunyit kat batang idung baby utk kurangkan selsema, hope kuranglah hendaknye..

emmm..hope lepas makan ubat ni, cepat lah skit kebahnye batuk dan selsema tu..

Pada kengkawan yang ada petua nak kurangkan selsema ngn batuk utk baby, sila lah kongsi dengan aku ye.. aku akan cuba apa je, asal kan dapat kurangkan sakit fatin ni.

5 comments:

|| NaFiRaa || said...

siannye~

mak saya slalu suruh saya sapu kapur makan+jus limau nipis kat leher anis.. katanye untuk kurangkan batuk dan cairkan kahak..sapu time dia tido/malam..

anis pon kadang2 susah jugak makan ubat.. kalo dh paksa dia tak nak..saya letak jek dlm botol susu dia.. mak saya x galakkan sgt buat macam tu.. takut dia tak nak minum susu lepas tu..

tapi anis alhamdulillah dia minum je...

oppsss.. terpanjang lak komen~ehe :)

b4r1n4 said...

get well soon ye fatin!

auntie barine pun baru baik demam ni, batuk je tak ilang lagi..huhu.

Unknown said...

Nafira.. emm thanx beri petua, balik nanti nak cuba buat lah..tp kene p cari limau nipis dulu lah..

kalu ubat letak dlm botol, rsnye fatin sure x nk minum langsung.. air masak pun die nak minum dlm cawan je.. dlm botol die totally tolak tepi..

Barine,
Thanx barine.. doakan fatin cepat cembuh ye..

em..ni dah demam2 ni.. demam lekat kot hehehe.. aku dlu pun demam gak mase baru2 tuuuuuuuuuu, tup2 dah berisi hehehe..

zh-ena said...

utk selsema letak kunyit hidup kat batang hidung bby kita

utk batuk aku biasanya colek skit pd madu asli pastu mskkan dlm mulut bby..buat time pg la pas bby kita bgn tido..mmg ok klu aku buat..make sure madu asli tau

Zura Tahir said...

anak ena demam anak ko demam...erm...musim ke...demam nk pndai nie memasing..

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates