Monday, April 6, 2009

34 minggu dah..

Kejap je masa berlalu.. skang ni usia kandungan dah cecah 34 minggu (menurut scan dr doc ye). Aku pn x bape paham sebenarnye tentang minggu kandungan ni. Kalu mengikut jangkaan bersalin berdasarkan tarikh akhir period aku yang doc kire, aku di jangka bersalin pd 11hb 5 2009. Tapi baru2 ni aku pegi buat pemeriksaan bulanan, dlm tu tertera EDD pada 8hb5, 2009. Maknenye tarikh jangkaan bersalin aku dah pun awal. Mengikut pengiraan aku, ade lebih kurang 4 - 5 minggu lagi. Rase mcm sekejap je, tup tup sekarang ni aku dah kene menghitung hari2 untuk bersalin.

Sabtu lepas aku de buat monthly checkup kat tempat biase ar (PUTRA MEDICAL CENTRE). Seperti biasa aku akan berjumpa dengan Doc Ratna, Seorang doc yang sememangnya lembut je percakapannye. Aku suke die as a maternity doc, rase terjaga skit :D. Memandang kan de kes emergeny yg doc Ratna kene attend, die hanye check aku kejap je. Mase buat cek up tu, aku kene timbang berat.. memang terkejut beruk gak sebab berat aku naik 3kg lebih, dr 56.5kg ke 60kg memang naik banyak sesangat. Doc ratna x de lak ckp pape yang membimbang kan aku, cume aku je yg tergezut skit, sebab sebelum ni naik pn x delah sebanyak tu.

Pas dah timbang berat, doc suh aku baring utk cek kandungan plak. Masa buat scan, doc kate baby aku ni bleh tahan.. aku x paham pe maksud doc. Rupenye die nk bg tau yg baby aku ni besar.. katenye "baby awk ni bleh tahan gak ek suzi. berat pun dah 3kg lebih.. besar ni kalu nk ikut dr fizikal awk yg kurus ni". Aku pun pe lagi, mmg terus risau n agak cemas gak bile doc dah ckp camtu. Aku tanye die balik tentang berat baby sbb aku rs cam x caya je yg berat baby dah cecah 3kg lebih. Pastu die sah kan yg berat baby mmg dh cecah 3kg lebih.. emm abis lah aku. Doc ratna nasihat kan aku supaya jaga2 bile nk makan tu n kalu boleh contro skit. Agrhhh..aku memang takut giler ni. Aku harap dapat bersalin normal lah, x nak aku kne operate.. Nampaknye terpakse lah aku ikat perut skit supaya berat x naik mendadak dalam 2 minggu sebelum pemeriksaan seterusnye ni.

p/s: Hanya mampu berdoa agar baby dan aku selamat bersalin amin...

10 comments:

DYLA said...

mcm ne ko yg ngandung tu 60kg je ek?ni aku jeles ni.

apsal bila org lain ngandung kejap je aku rase dah nak bersalin dah.

mana baju2 baby? dah soping ke lum?

Unknown said...

dyla, 60kg pun aku rs dh cukup berat n naik ngn byk nye. Bayangkan berat sebelum ngndung 43kg, skang dh cecah 60kg.. byk tu naiknye :D

baju baby x sempat g nk di upload dlm ni. nnti2 aku posting kan ek. tungggguuu.....

fuadnis said...

chugie,
aku plak yg seram bila dgr doc ckap baby ko dah 3kg lebih..pasal berat akupun naik mndadak gak ni..jgnla baby akupun besar cam anak erra fazira tu..4.04 kilo!!huh..mcm mana kuar tu yek??

tapi kire berat ko naik banyak gak tu pasal aku kire2 dah 17 kilo dr berat asal..plak tu br 34 mggu..mmg ko kene kontrol makan..pasal aku dlpn ms 1st baby just naik 12 kilo je smpai saat bsalin..apepun jgn risau sgt..janji sume sihat..

Unknown said...

semoga selamat semuanya, insyaAllah.

Zura Tahir said...

dh nk jd ibu dh ko...xpe semoga sumenye selamat....selamat hari raya gitu....:D

Unknown said...

Nis,
Ko lak yg seram nis? heheh relax nis, de ms g ko nk control makan. Tp memang aku naik mendadak dlm sebulan ni. Bulan sebelumnye berat aku hanya 56.5, dan berat baby baru je 1.7kg lebih. BIle cek up baru2 ni, baby dh naik ke 3kg lebih, dan berat aku dh cecah 60kg. Hope sume berjalan dengan mudah dan selamat.

normi,
amin...

Unknown said...

ra,
selamat hari raya bleh makan.. ni selamat bersalin, kenelah aku berpantang huhuhu;))

Marsha~ said...

bestnyaaaaaaaaaa... semoga segalanya berjalan lancar.. banyak2 relax dan tenangkan hati... :)

Unknown said...

marsha,
insyallah..mudah2an segalanya di permudahkan olehNya..

p/s: nape x leh nk masuk blog awk ek?

zh-ena said...

ok la tu zie..mggu2 terakhir aku berat aku ada lah 67kg..ngan tggi aku cuma 155cm,,betapa aku punya la gemuk..jgn ikat perut cian kat bby..time nie la ko nak mkn apa yg ko suker pas nie 2 bln la ko pantang

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates