Friday, April 3, 2009

Tentang rumah..

Aku sedang frust ni.. sebabnye?? rumah yg nak aku beli de problem plak. Eee geram yang amat2.. aku dh berangan macam2 utk rumah tu, last2 jd camni plak. Dan yg membuat kan aku frust tu, semua process yg aku patut buat dah cantik dah.. loan pun dah approve ikut yg aku mintak n siap dapat special rate lagi.. geram yg amat2 ni. Tapi mungkin bukan rezeki aku lg kot.

Emm.. alkisahnye begini, memandangkan sekarang ni rate (BLR) rumah dah turun dan mmg ramai yg nk jual property sbb ekonomi skang ni, so aku amik kesempatan untuk cari rumah. Kebetulan pencarian rumah aku tu berhasil. Memang aku dah aim kawasan bandar baru sungai buloh je untuk aku beli harta (rumah). Masa pencarian aku tu, aku dapat 2 rumah yang nk di jual. Rumah teres setingkat berstatus leasehold. Harga die bleh tahan gak ar, dalam 150K - 155K, ni pun selepas ditawar dengan agent rumah tu. Lepas tu aku pun pergi lah tengok keadaan kedua2 rumah tu. Rumah pertama tu teruk sikit, tp rumah kedua yg aku dpt ni mmg biase je, x de renovate ape2, tapi keadaan rumah tu mmg cantik lagi walaupun rumah tu sebenarnye dh lama. Mungkin sebab owner tu sendiri yg tinggal dan jaga rumah tersebut, so keadaannye lebih baik dr rumah pertama yang aku tengok. Yang mana rumah pertama tu didiami oleh penyewa (family), dan keadaan rumah tu mmg teruk n byk nk kne di perbetulkan.

Lepas berpikir (x berapa panjang lah, dlm sehari je..) aku pn bg keputusan nak amik rumah kedua yang aku tengok tu. Rumah tu x de sebarang renovation, memang rumah basic dr awl dulu. Tapi memang buat aku berkenan sebab aku x payah susah2 nak baiki apa2 pun. Harga plak aku dpt kurangkan dr 156K ke 148K je, rasenye berbaloi gak kot walaupun market value untuk rumah tu dlm anggaran 150K je. Tanpa selidik latar belakang owner, dan hanya deal dengan pihak agent rumah tersebut, aku pun amik keputusan untuk buat bayaran booking sebanyak Rm1K. Lepas tu aku mula lah apply loan sume.. bile dah approve, aku cr lawyer plak. Mase ni lah masalah timbul. Masalahnye, rumah yg aku nk beli tu rupenye ade masalah wasiat, yang mana salah seorang dr penama tu dah pun meninggal, dan dorg belum lagi mendapatkan GERAN PROBET (SURAT PENGESAHAN WASIAT) jadinye, transaksi jual beli rumah ni terpakse lah di tangguhkan kerana untuk mendapatkan geran probet dr high court memang memakan masa yang lama iaitu lebih kurang 6 bulan ke setahun, dan mungkin juga lebih panjang ( ni nasihat yg aku dpt dr lawyer S&P aku). Penat lah jugak aku discuss ngn agent n owner rumah tu yang aku hanya akan buat bayaran selebih nye (10% dr harga rumah) bila Document sume dah di settle kan. Tapi yg menjadi masalhnye, agent tu plak sibuk suh aku buat bayaran 10% tu dan sign s&p, dan bende ni buat aku rs geram yang amat sebabnye dah lah tertipu tentang title rumah tu, sbb agent memang x inform aku tentang masalah wasiat tu dr mula aku beli rumah, dan yg keduanye die baru je nk proses untuk dpt kan geran probet dr high court masa transaksi jual beli antara kami. Gile pe?? nak suh aku tunggu n buat bayaran sebanyak 13K tu? so skang ni, transaksi jual beli ni masih lagi dlm keadaan tergantung sebabnye aku x nk cancel pape (sebab aku x kn dpt refund kalu aku cancel deal ni). emm memang pening tul lah.. sakit hati pun ade. Hubby pun dh naik angin gak. aku sendiri pun dah tak tau nak buat ape dah. Nak di cancel, tp nnti x dpt refund. Kalu die bg refund duit 1K tu aku x kisah g.

- minta pandangan dan pendapat dr korg semua dlm hal ni. Patut x aku teruskan je n buat bayaran 10% dan sign S&P?? atau aku cancel jual beli ni dan rugi 1K (sakit ati gak oooo )

Nasihat dr aku - kalu korg nk beli rumah ke, make sure korg survey harga rumah tu dr pihak bank atau agent rumah lain, pastu pastikan korg cek balik title umah tu (master title atau strata title) lg satu, pikir panjang skit mase nk beli n buat bayaran deposit pada agent, sbb kalu de masalah kemudian hari, kite gak yg rugi.

Sekian je dr aku yang dalam kekecewaan ni.. huhuhuuu sob..sob..sob..

8 comments:

Ciklinn said...

alahi dik susah gak yerk masalh kau nie....nak lepas dah bayo lak yerk 1k..byk tu....

ermmm..ko beli jer umah akak yg nak jual tu..miahhahahhaha...harga market skrg 150k.. akak nak jual bawah 130k..tu pun leh deal lagi tau..hahahhahha

zh-ena said...

ssh gak prob ko nie zie..ikut gerak ati ko jea la..kita pun dh selalu discuss kat YM kan..sabar sabar

ciklin nak jual umah??? kat ner lokasi???

Puteri Satu said...

ni la yang buat akak tak berani beli rumah 2nd...memacam hal...akak rasa better kehilangan 1k yang dah pasti...dari kehilang 13k yang lum pasti...

Unknown said...

ciklinn,

akak nk jual umah ke? area mane tu ek? kalu bdr baru, sy on je kak huhuhuhu:D

ena,
tu ar na, skang ni masih gantung x bertali ahaks. nk kene ilangkn rs kecewa dlu baru leh lepas kan sume kot waaaaaaaaa:((

Puteri satu,
Mmg takut bile berdepan bende camni, tp satu pengalaman dan juga pengajaran untuk diri sy n maybe gak utk sume pembaca blog sy ni. Ape pun, mulakan dengan survey dr sume pihak yg betul, tanya penjual tu sume detail pasal rumah dan berfikir semasaknye.


EXPERIENCE MAKE US PERFECT ~~SOMETIMES~~

mak encik | SZ said...

salam kenal... :)
berat gak masalah beli rumah atas orang ni ye...sekurang2nya blh jadik peringatan kepada kawan2 lain bila nak beli rumah nnt...

Zura Tahir said...

ermm....jgn² ade komplot kot ant. drg yg cube nk jatuhkan reputasi ko kot z.....:D...mcm dlm drama lak..

whatever pun anggap je lah blm rezeki lg...mana lah th ape yg imah ckp tue betul...ntah² ade hantu kot...hehehe..

mmg payah gak erk nk beli umah nie...tp kan z...ialah 1k tue byk tue..tp dr ko lost more 1k...better ko lepaskan 1k nie..ala bak kata org duit leh d cari...

tp depend pd diri ko lah...ikut gerak hati ko...pape pun sabar jelah...

Unknown said...

area mana tu suzi? if you have to, better let go that 1k, usually, perihal wasiat ni boleh jadi susah pula pada ko esok hari yg mana urusannya mmg panjang & amik masa.

semoga ada rezeki yang lebih baik. insyaAllah.

Unknown said...

MadiHays{Ida},
Memang x nk pening kepala pun skang ni. Just biarkan ianye tergantung je skang ni.

mama,
beli dr pemaju lebih mudah kot kn? pe pun jd kan kisah sy ni sebagai pengajaran :D. thanx ye singgah sini.

ra,
nth lah ra.. nk kate komplot, aku penah bercakap ngn owner dan owner tu sgt baik dan memahami. sekarang ni masalah pd agent tu yg sibuk nk comm atas penjualan umah tu.

Normi,
Area Bandar Baru Sg buloh je normi. Memang skang ni aku terpakse redhakan je ar duit Rm1K tu.

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates