Friday, April 17, 2009

Pre 'Contraction'..

Precontraction??? emm de ke ek?? (belasah je aku ni..heheh ) Memandangkan aku dah nak masuk 36 minggu, bersamaan 9 bulan, so de ke di sebabkan itu aku dh mula ada tanda2 pre contraction ni?? Aku ada tanya pendapat dari beberapa kawan, biasanye bila dah sampai saat nak melahirkan tu, kita akan rasa contraction palsu. Tp tu contraction palsu, bukan precontraction.. sama ke? emm entah lah.. aku agak2 je.

Sebenarnye dah dalam seminggu dua ni memang dah mula rasa contraction skit2, especially kat bahagian ari2 tu, terasa sakit skit.. aku tanya dengan kawan2 yang dah ade pengalaman, dorang kate tu salah satu dari contraction untuk bersalin dan dorang saran kan aku pegi klinik untuk buat checkup, mana tau dah ada bukaan ke. Tapi aku rasa x ada lagi.. x kan lah secepat tu. (aku memang degil skit bab2 ni, selagi x rasa sakit yang amat..) so aku just abaikan je. Lagi pun aku ada chekup esok. So better tanya doktor esok je lah masa buat pemeriksaan tu.

Tapi malam tadi dah rasa sakit yg beza skit. Perut dah rasa tersangatlah tegangnye dan rasa sangat2 x selesa.. Mr bb pun tak ada pulak masa tu sebab die g join member die main bowling. Baby plak bergerak aktif sangat, sampai kejap2 aku rasa nak terkucil.. berpeluh gak lah menahan sakit tu. Tapi base on rasa sakit semalam, x ada pulak tanda2 nak bersalin.. sebab mengikut tanda2 nak bersalin, perut akan rasa memulas2, dan akan kuar tanda macam darah atau air ketuban pecah..tapi aku x de lah pulak datang tanda2 tu sume, cuma bahagian ari2 aku tu rasa bagai di tolak2 ke bawah.. mungkin juga di sebabkan baby yang bergerak aktif tu kot. Tapi aku rasa sakit yang lain dari sebelum ni.. risau betul rasanye.. try berborak dengan baby supaya x menolak ke bahagian bawah.. yelah, agaknye die tengah nak buat laluan untuk keluar kot kn?? ( teori aku sendiri je ni..)

Sampailah saat Mr bb balik umah, lebih kurang dalam kul 12 lebih camtu, aku still rasa sakit g. Ngadu kat die yg perut rasa lain, x kan dah nk bersalin kot?? dia dah cam risau gak, n kate nk g klinik ke x? aku ckp x yah lah.. x de pape kot ni.. so aku just bawak tido je sume rasa tu.. walaupun tido memang x berapa lena sebab rasa x selesa yang amat sangat.. dah lama2 tu, baru lah aku tertido gak..sampai lah ke subuh.. selamat lah lepas tu dah x ada rasa sakit dah, cuma baby aku je yang mengeras. Berpeluh gak lah aku sekejap sbb ingatkan dah sampai masa nak bersalin..

Nampaknye esok masa cekup kene tanya doktor Ratna hal ni.. nth2 dah ada bukaan kn?? eee..serammnye nak tunggu ari esok..

8 comments:

Unknown said...

entah-entah sekarang kau sudah ditahan masuk wad ye, Suzie?

false contraction dengan pre-contraction tu berbeza. mungkin itu yg ko cuba tuliskan.

dah dekat2 ni suzie, ko jangan yang tidak-tidak...pergi je ke sepital. mudah bersalin macam East tak pe...[her second's].

aku doakan semuanya selamat, dan harap dapat mendengar khabar gembira.

Unknown said...

tunfrida,
alamak..yeke normi? aduh..silap2 memang aku kne tahan wad ni.

Unknown said...

eh eh...kalau kau ok sekarang ni, jangan cemas pula! hahaha

cuma bila dh semakin dekat ni, bersedia dan peka. aku dua kali bersalin semuanya awal seminggu/ 2 minggu. orang lain ada juga yg lewat dari EDD.

rilex...rilex...
baju baby yg nak dibawa ke sepital dh ready dlm boot kereta ke belum? akekeke

saja la ngusik ko nih..

Unknown said...

ko normi, menakutkan je.. tp mmg tgh takut pun. Dah..sume dh ready pun dlm keta tu. Td mase nk lunch pun, rasa lagi lah cam mlm td.. ptg ni nk kene g klinik gak ni. Risau den di buek eh..

p/s: ni penangan air selusuh ke? sbb aku dh stat minum semalam air selusuh n air akar fatimah (tul ke akar fatimah? belasah ar.. )

yanadzul said...

biasa sakit tu..sya 3 x kuar masuk hospital..tak bersalin2 jgk..padahal dah bukak 3 cm..last sekali pi hospital private..boh ubat air apa ntah..tak sampai 2 jam..beranak dah..tapi tu la sakitt sangat bila paksa branak...

zh-ena said...

klu skt sgt zie ko pergi jea klinik..mcm aku ko pun tau story mcm maner kan..jgn tggu lama2 sgt

@e_da said...

huhuuuu berdebarnye ek dah nak dekat dah deliver tu... moga selamat semuanya dan dipermudahkan segalanya...

mak encik | SZ said...

salam kenal,
wahh mesti dah saspen tu...
semoga selamat melahirkan bb!
dr ratna PMC ke?

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates