Monday, August 10, 2009

# fatin

Bawa fatin cucuk

Salam..

Semalam aku dan hubby bawa fatin pergi cucuk untuk yang ke 3 bulannya.. sepatutnya kami bawa fatin selasa, 11/8/2009 sebab masa tu baru genap usia dia 3 bulan, tapi di sebabkan kami berdua bekerja, jadi kami fixed appoinment dengan doktor pada hari ahad. Lagipun aku risau kalau2 fatin akan demam lepas cucuk. Untuk umur 3 bulan ni sepatutnye fatin kene suntikan hep B lagi, tapi memandangkan pada umur die 2 bulan hari tu die tak dapat suntikan 3 serangkai, jadi doc bagi suntikan ni pada umur 3 bulan ni. maknanye suntikan yang sepatutnya fatin dapat untuk umur dia 3 bulan akan di beri masa umur die 4 bulan nanti.

Seawal jam 8 pagi kami dah bersiap untuk ke klinik Pakar Putra sebab risau kalau ramai sangat patient yang datang. Sebelum ke klinik, aku n hubby sempat bersarapan dulu, kemudian baru kami ke klinik. Masa ni, orang pun memang dah ramai. Kami dapat giliran yang ke 7. Lama jugalah kami menunggu sebab doc bz skit pagi2 kene mengadap duty kat PMC.

Lepas buat pendaftaran, kami bawa fatin untuk di timbang beratnya, tapi agak sedih sikit sebab berat fatin tak banyak bertambah kali ni. Hanya naik 200 gram je dari 5.5kg ke 5.7 kg. Tinggi pulak naik ke 64cm.. alahai anak ummi, nape beratnya tak naik sangat pulak ni...

Masa jumpa doc aku cuba dapatkan penerangan kenapa berat baby aku tak naik banyak, dan aku ceritakan tentang fatin yang terlalu banyak tidur dari minum susu. Doc kata baby yang banyak tidur memang bagus, dan baik untuk perkembangan otak dia, tapi waktu minum susu juga harus teratur supaya perkembangan badan die tak terbantut. Jadi doc pun beri beberapa cara untuk bagi fatin kerap menyusu dan sarankan 2 sampel susu formula (anmum dan enfalec) untuk gantikan susu formula yang fatin ambil (bebelec) yang dapat membantu meningkatkan berat badan fatin ( memandangkan fatin tak mahu minum susu badan yang di perah dan di masukkan dalam botol - nak fresh dari badan aku je). Selain tu, doc pun beri multivitamin pada fatin untuk menaikkan selera die minum susu.

Lepas dapatkan penerangan, baru lah fatin di suntik.. dan alhamdulillah fatin tak menjerit sangat.. cuma menangis skit je mungkin di sebabkan rasa sakit masa jarum tu di suntik ke pehanya. Doc juga beri ubat demam untuk fatin, sebab kebiasaannya baby akan demam lepas dapat suntikan ni.

Hope bulan depan berat fatin akan bertambah lah dengan adanya multivitamin ni.

7 comments:

Marsha~ said...

fatin, cakit tak kena ucuk?? huhuhu

zh-ena said...

klu umairah kena suntik satu klinik blh dgr suara nangis dia

Unknown said...

marsha,
cakit lah untie..cebab tu syaya nangis.. :))

na,
bulan lepas memang fatin menjerit sakan na, lepas tu senyap dan merengek kejap je agaknye terkejut kot tiba2 kene cucuk sbb masa tu die tgh mamai bangun tido, lama sngt tggu giliran nak masuk cucuk sampai tertido..hehehe

DYLA said...

shian fatin kene cucuk. aku tiap kali inas kene cucuk tiap kali tu la risau. seingat aku, masa inas cucuk 5bulan dia demam.

fatin tinggi la suzie. jap je dah nak 64cm!

Zura Tahir said...

wahhh...fatin dh ade blog sndiri dah...

iman said...

erm....z bg annmum nnt bdn dia acam iman...heheheh iman minum susu anmum lah...alhamdulillah berat dia tetap naik, wlpn dia dmm..

Unknown said...

a'ah..fatin dh de blog sendiri.. sudi2 lah bertandang ye.

iman,
aku akan try bg anmum pas ni, hope die akan suka.

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates