Tuesday, August 4, 2009

owh Cempedak goreng!!


Owh...cedapnye lah bila tengok buah cempedak kat atas tu. Terliur pula rasanye bila tengok buah yang dah di goreng rangup tu, tapi apakan daya aku masih lagi dalam zon berpantang dari memakan makanan yang berangin. waaaaaaaa cedihnye..memang dah teringin sangat ni huuuu.


Sebenarnye, cempedak adalah salah satu makanan kegemaran aku, tak kira lah cempedak yg dah di goreng atau yang masih mentah (x di goreng). Memandangkan sekarang ni musim buah tengah rancak melanda sebahagian pelosok corok kampung dan buah ni salah satunya, jadi mata ni memang senang je nampak buah2 cempedak yang memang tengah banyak bergayut di dahan2 pokoknye.. eee geram je rasanye bila nampak dek mata ni.


Kebiasaannya, buah cempedak ni di goreng rangup dengan menggunakan tepung beras dan campuran2 lain yang merangupkan gorengannya di samping ada yang menjadikan biji buah cempedak ini sebagai salah satu bahan masakan lain seperti di goreng atau di buat masak lemak cili api. Aku tak pasti samada korang pernah mendengarnya atau tidak, tapi rasanya bila di buat masakan tu memang sedap lelebih lagi biji yang di goreng, memang terasa lemak2 dan rangupnye. Tapi tu lah kan, sedap bende yang kita makan, sedap juga lah badan menanggung bahana yang akan ada dalam badan dek memakan buah ni.
P/s: gambar tu aku ambil dari yahoo search image.

4 comments:

b4r1n4 said...

aku baru je membedal cempedak goreng pagi tadi, ekeke..

fuadnis said...

klu ko pun masih lagik dln zon berpantang..aku jauh lagik la dpt merase yee..huk..huk..

Zura Tahir said...

kat umah aku ade buah cmpedak...rase nk goreng je tp mengenangkan nk kupas jd malas plak...ialah ade getah kan..

zh-ena said...

wah dh tukar rumah baru..cantik la z

z jgn lupa vote utk umairah tau G06

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates