Thursday, February 25, 2010

# info

sumbat bateri dalam idung..

Salam..

-sorry ye, no pic for this entry-

Aku just nak share 1 kisah yang melibatkan para ibu bapa dan mungkin juga pada single mingle yang punye adik, anak buah atau sape2 yang masih kecik kat umah tu..

Kisah ni datang dr kawan aku.. semalam die mc ,katanye anak die sakit.. jadi hari ni die datang opis dan cerita dengan aku tentang anak nye yang berumur 3 tahun sakit. Aku pun tanye lah die sakit apa?? so die pun cerita... Anak die masukkan bateri dalam idung. Terperanjat beruk aku di buatnye.. mulanye aku pikirkan bateri yang beso tu.. rupenye x, cuma bateri kecik yang biase digunakan untuk jam tangan atau remote control kereta tu.. tapi memang buat terkujat kejap..

Die cerita kat aku, yang buat dorang sedar anak die masukkan bateri tu dalam idung die bila mak kawan aku ni yang juga penjaga (nenek) budak kecik tu terperasan yang budak ni asik lah jolok2 idung die.. so nenek die pun p lah cek cucu die ni.. cek punye cek, rupenye budak ni dah masukkan bateri dalam idung die.. ape lagi, melompat lah nenek die, terkejut sebab bateri tu dah masuk kat dalam idung.. die try lah kuarkan.. n alhamdulillah.. bleh kuar..

Ingatkan dah abis takat tu, tapi tak.. malamnye budak tu menangis2.. die kate sakit sakit.. so mmber aku ni takut lah, sebab rase badan die tak panas.. cek sume, kembung ke ape ke.. tak gak.. sampai tengah malam dorang sume tak leh tido.. lepas tu dorang tengok idung die de kuar cam darah campur ngan cecair warna itam.. esoknye pagi2 terus g klinik pakar kanak2.. bila doctor tu cek, n try korek2 idung budak tu, kuarlah sebijik lagi bateri jam yang dah berkarat. Rupenye anak die sumbat dua2 belah idung ngan bateri tu.. bayangkan lah yang bateri tu rupenye dah de dalam idung die dekat seminggu.. dan dalam masa tu budak tu tak ngadu pape pun kat mak bapak die.. dan parent die ofcoz lah memang tak tau ade bende dalam idung kn?? kawan aku tu plak memang terkejut beruk ar lepas tengok bateri kuar dr idung dan dah x de rupe tu.. Selamat lah tak jadi kes serius.. kalu idak.. tak tau lah nak jadi ape.
******************************************************************************

emm macam2 kan?? budak2 ni banyak sangat experimen yang nak die buat.. so kita sebagai ibu bapa kene lah selalu pantau! cuma kadang2 tu mungkin kita pun terlupa dan alpa tentang hal2 yang tak terjangkau dek akal ni.. Apa pun, same2 lah pantau anak2 kita.. same juga dengan aku, anak aku fatin skang ni dah semakin menjadi2 lasaknye.. die hanya akan duduk diam bila dah tido.. selagi mata terbuka, selagi tu lah dia tak akan duduk diam.. ada je bende yang nak di buatnye. Panjat sana, panjat sini.. kutip tu, kutip ni.. skang ni dah suke selongkar kain dan sampah dalam bakul.. ikut hati nak ikat je die biar tak gerak dari tempat duduk die.. tp apakan daya.. die hanya budak yang tengah dalam proses nak explore macam2.. so aku hanya sekadar pantau die supaya tak buat bende2 yang membahayakan je..

Hope aku tak leka dan alpa..

12 comments:

zh-ena said...

nsb baik la tak jd kes serious kan

ezan said...

takutnya dengar cerita chugie ni.... kena extra careful kalo ngan budak2 ni kan.. mintak2 la dijauhkan dari sarah. amin...

gaban said...

budak-budak memang kreatif! kita kena lebih kreatif lagi utk pantau diorg!

joegrimjow said...

kretip sangat bahaya gak

iklan skit
;)
jom teka disini dan menang sehingga 10 pound!

fuadnis said...

mmg suzie..aku ingt lg jiran aku dulu..masukkan biji tasbih dlm hidung dia..huhu..mcm2!!

ddfirdaus said...

betolla..takut..macam budak yang masuk chopstick dalam hidung tu..budak2 kecik ni semua nak telan/masuk idung/telinga semua...bahaye

|| NaFiRaa || said...

ya Allah!!! berdiri segala bulu baca citer chugie nih!!!! haih!!! mmg sgt menakutkan!!!

Unknown said...

alahaaii....
Pantau. Pantau. Pantau. Benda2 kecil mcm tu mmg xleh dibiar bersepah. Kalau xmasuk hidung, budak2 akan telan atau masuk dlm lubang telinga pula. Nauzubillah!

ardinihumaira said...

ngeeee bateri? besar mana tu kak? aiseyh.. ngeri juga tu. huhu

AJ said...

anak-anak...hik3,tuhla,kesian kat mak jaga saya masa kecil2 dulu...degil dan nakal

zella y said...

budak2 kene slalu tgk2 kn prangai kreatif dorang ni hehehe...

tringat time kecik2 tertelan duit syiling heheheh

Unknown said...

frenz - tu lah kan.. budak2, mane lah dorg tau pape kan..

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates