Wednesday, February 24, 2010

# tanamanku

Tanamanku..

Salam..

yeay! akhirnye dapat gak enterpremkan hasil cucuk tanam aku dalam blogku yang ku sayang ni..

Jom layan pic aku ni..
-Daun Pandan-
Dulunya aku tanam di belakang rumah.. tapi leceh betul nak kene ke belakang redah kotor2 kan.. so aku alihkan skit kat pasu.. dan sekarang dah membesar rumpunnye..

-Pokok Limau purut-

Agak susah pada aku nak tanam pokok ni.. sebab ulat bulu suka betul makan daun die.. eee geram betul. Tapi yang peliknye aku sendiri tak penah pun tengok ulat bulu tu.. tau2 je, daun die dah selamat kene makan.. yang tinggal batang die je..

-Serai-

dari sebatang yang aku cucuk dalam pasu tu.. akhirnye dah jadi berbatang2.. memang seronok sangat tengok serai ni tumbuh dengan jayanye.. lepas ni, nak kene alihkan skit ke atas tanah. Sebenarnye sebelum ni aku ada gak tanam kat atas tanah..dan dah cecah ke rumpun pun. Aku tanam kat tepi umah.. tapi ntah sape lah yang 'baik' sangat, ambil serumpun serai aku tu sampai tak tinggal jejak pun.. geram betul ngan jiran2 yang eeee.. malas nak cite lah!

-Pokok Kacang Botol & Terung-

ha.. yang tinggi tu pokok kacang botol.. baru je tumbuh. Yang rendah tu pokok terung telunjuk, atau ada nama lain rasenye.. tp aku tak ingat lah.. yang ni sedang dalam proses membesar dengan jayanye insyaallah..


tara.. pokok cili api aku.. nampak tak batang yang dah kering tu?? ha tu bekas pokok cili aku yang dah mati k.. sebelum ni pokok tu hidup dengan sangat suburnye.. dan dah berbuah banyak pun.. tapi ntah macam mana, niat baik adik iparku nak jd kan die semakin subur dah membantutkan hasilnye.. adik ipar aku pi letak banyak sangat baja kat dalam pasu..akhirnye mati.. sayang betul.. selamat aku sempat selamatkan benihnye..


see.. my pokok cili.. tak sabar nak tengok die semakin besar dan hasilkan buah..

17 comments:

mak encik | SZ said...

oooo...suburnyaa menghijau...sukaaa...

|| NaFiRaa || said...

wahhh... best2!!! x rugi berjasa pada tanah kan!!!

eynda said...

Bagus tanam macam ni...jimat duit :-)

Ezzah said...

waahh..rajinnya tanamm..kalo izah la agaknya comfirm x idup semua tanaman. ehehheeheh

Unknown said...

mama - suke juge..

nafiraa- mmg untung kak..

eynda - a'ah, jimat gak.. sbb kalu nak beli, sure kene beli byk2 n tak kan nak guna abis kn?

Unknown said...

ezzah - ala..tak cuba, tak tau kn..jom kite bercucuk tanam!

Unknown said...

caayalah chugie!
rumpun serai kena kebas? hahahdooii..aku ingat kejiranan aku di kl tu je mcm tu, kejiranan kau pun gitu gak? dia nak buat apa gaknya ngan serai bebnyak yg di curi tu? huuhu tak berkat wooo...

Unknown said...

Norm - emm die nak masak kenduri kot, hehehe.. pe'el manusia kan..macam2!

eB ezrin said...

wah... boleh geng omaaerish nih... (",)...

cayalah...

ezan said...

untung org yang rajin tanam2 ni... kalo ezan tanam asyik mati je kejenya.. terus malas. hahahhaha...

FaTiN said...

wahh rajinnya ummi fatin tanam-tanam.

nanti boleh la mintak daun limau purut sikit bila nak masak tom yam ^^

Irma Omar said...

bercucuk tanam tu... blk mesia nk dok sblh umh chugie la nnt bley mintak serai, daun limau purut, cili dan tanaman lain :D

p/s: sblh umh kosong x??

mommy twin said...

ha..ha.. aku tengok tajuk, igt menanam kat pesbuk tadik. rupanye tanaman betol2..heheh

zh-ena said...

duk umah takder tanah nie mmg tak berkesempatan nak tanam pokok la

Unknown said...

mamaaerish - a'ah kn eb, bleh mintak tunjuk ajar dr mama eb psl nk suburkan tanaman.

ezan - ezan, jgn lah malas2.. rajin2 ek!

Fatin - hehe, bleh je.. akak charge tak mahal pun ekekekek

Butterfly - bleh2.. di alu2kan..

mommy twin - tanam kat FB aku x penah cube lg dah.. tp dh ramai yg berkebun kat sane kn?

zh-ena - na, bleh tanam dlm pasu.. cam sorg kawan aku ni, die tanam sume kat pasu.. kecik2 pun xpe.. hasilnye sangat bagus tau!

Zura Tahir said...

waaahhhhh...pas nie xyah susah ke kedai...bleh dtg umah ko mintak free je erk zie...hehhe

Unknown said...

utk ko aku kenekan charge! hahahah:))

jokes k!

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates