Monday, October 26, 2009

# fatin

Anak ku jatuh..!!

Salam..



Hari sabtu, malam ahad yang lepas anak aku fatin jatuh dari katil.. berderau darah aku di buatnye bila tiba2 dengar die menjerit dari dalam bilik. Ingatkan die terkejut dari tido, bila hubby masuk nak tengok die, rupenye die dah de kat bawah.. aku pun apa lagi, meloncat lah di buatnye.. bukan tu je, terus terkujat dan menggigil seluruh badan bila tengok anak dah de kat bawah dan menangis kuat..


Memang dah jadi kebiasaan, bila dah malam dan fatin pun dah lena tido kat luar, kami akan letakkan fatin dalam bilik kat atas katil kami, sebab fatin tido sekali dengan aku dan hubby. Sebelum2 ni memang tak pernah langsung jadi macam ni, bukan je jadi macam ni, biasanye fatin tido pun stay 1 tempat je.. tak pernah lagi tido sampai tukar2 tempat.. tapi entah macam mana, malam tu die boleh lasak sampai macam tu sekali dan boleh jatuh dari katil. Walaupun fatin dah boleh meniarap, dan baru je boleh membalik kan diri sikit2, tapi tak lah boleh membalik2 kan diri sampai ke hujung katil sebab aku letakkan fatin di bahagian atas katil dan agak jauh dr tepi katil. Agaknye malam tu si kecik ni lasak sangat, dan kebetulan masa tu aku dan hubby pulak ada kat luar bilik.. Rasa terkilan sangat sebab biarkan si kecik kami ni tido sorang dalam bilik.. biasanya aku yang akan teman kan die dalam bilik bila dia dah masuk tido tu.. tp malam tu aku tak teman kan dia, dan tuhan tu agaknye nak tunjuk kat kami supaya lepas ni tak boleh leka dalam bab2 macam ni.. lebih2 lagi budak yang dah masuk ke 5 6 bulan yang memang time ni die tengah nak belajar untuk ringan2 kan badan die..

Memang pengalaman ni mengajar kami berdua lebih berhati2 bila nak tinggal kan die sendirian tanpa ada orang yang menjaga.. kesian sangat masa tengok muka die.. agaknye terkejut dan takut kot sebab tiba2 jatuh dan sakit yang amat.. aku plak bila dah tengok anak mcm tu memang menangis lah di buatnye. Lepas fatin dah berhenti menangis, hubby cuba cek pada badan2 die untuk pastikan tak ada luka2 dan alhamdulillah fatin tak alami muntah2.. cuma die menangis teresak2.. mujur die jatuh kat atas karpet, kalau die jatuh kat atas lantai je tanpa apa2 alas, sure anak aku akan kena luka teruk..

Pada korang2 yang ada anak kecil tu.. pantau2 lah die.. lelebih lagi yang baru beberapa bulan ni..

8 comments:

gaban said...

gitu la kalau ada anak kecil. anak aku jatuh buai 2 kali minggu lepas.
Biru la pipi. cuak aku. Alhamdullillah...xde apa2 selain lebam tu.

betul la...kita kena sentiasa berjaga2!

Unknown said...

gaban- jatuh gak ke?? alahai siannye.. take care ur baby k..

Zura Tahir said...

bahayanye zie...

zh-ena said...

mmg bila dh anak kecik kita nie kena labih berwaspada..tapi tu la kdg2 benda nak jadi gk kan..

CuTeMiUt78 said...

eemmm teringat gak.. masa Mirul kecik2 baya fatin.. pun pernah jatuh dari katil.. syukur alhamdulilah.. tak apa2..

Unknown said...

zura - tulah..seram aku di buatnye.

zh-ena - kene lebih concern lah lepas ni na..

cutemiut78- emm yeke.. rasanye ramai yg ada pengalaman anak jatuh kn?

Unknown said...

bahaya tu, chugie.

kalau anak jatuh dan menangis tak berhenti, tenangkn dia dgn basuh mukanya sambil selawat. bagi minum air.

kadang2 walau jatuh sikitpun, budak boleh demam.

berhati-hatilah. tinggalkn dia tido ats katil gitu shj mmg bahaya, melainkn didlm baby-cot.

Unknown said...

normi - fatin memang nangis lepas kena, tapi x lah lama.. dan alhamdulillah tak de muntah2 sebab kata orang kalau budak tu jatuh dan dlm 24 hour die muntah2, better bawa jumpe doktor kn??

thanks untuk petua tu..:D

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates