Friday, October 30, 2009

# resepi

Puding Rotiku

Salam..

Sukenye bila dapat buat puding roti ni.. Sebenarnye dah lama niat dan teringin nak bikin sendiri puding ni.. sebelum ni hanya dengar cara buat dari teman je.. kata dorang, tutup mata pun bleh buat puding ni.. tak remeh sangat. So aku pn dengan semangat yang berkobar2, terus dapat kan bahan2 untuk buat puding ni masa balik kerja semalam.. Alhamdulilah.. hasilnye agak baik... dan superb!! tak rugi aku mencuba resipi ni.. pertama kali buat, dah jadi.. sebelum2 ni pernah gak cuba buat kek, tapi hasilnya bleh tahan je..

Jom tengok prosesnye.. memang senang dan simple!

Bahan2nye: roti, susu segar UHT, telur, butter, tepung jagung, kismis, esen vanila..

1stly, susun roti di selangi dengan kismis @ bleh juga letak choc cip, lepas tu tuangkan susu (UHT fresh milk) letak sampai roti tu agak tenggelam skit..

then, pukul telur sampai kembang, dan masukkan butter, esen vanila dan sedikit tepung jagung..pukul sampai kembang.
taburkan adunan tadi ke dalam roti yang dah di rendam dengan susu td.. dan sedia untuk di bakar..
taraaaaaaaaaaaa....puding roti yang sedang di bakar... memang tak sabar nak tunggu hasilnye.. bakar lebih kurang 20-30 minit je.. ikut suke korang lah.. macam aku suke biar die garing skit bahagian atas, sbb bahagian dalam tetap akan lembut..

nahhhhhhh inilah hasilnye... aku suka kalau bahagian atas puding ni di biarkan agak perang sebab bila makan nanti rasa garing2 skit... nyum nyummmm memang sedap! slurrrpppp
boleh di makan dengan sos kastard.. bahan2nye : sedikit tepung kastard, susu cair dan sedikit gula.. masak dengan api perlahan dan sentiasa di kacau..

p/s: jom share resipi yang korang dh penah cuba!

Sukatan utk bahan yang aku gunakan.. sebenarnye tak ada sukatan yang betul2 ikut resipi yang aku dapat, aku just main agak2 je..

Telur-3 biji (kena pukul sampai kembang, bila dah betul2 kembang, bau hanyir pun kurang)
tepung jagung - 1/2 - 1 sudu besar
butter - 2 sudu besar ( kuarkan dr peti ais, dan biarkan cair supaya senang nk pukul dgn telur nanti)
susu - letak ikut suka sampai roti tu bleh agak tenggelam, roti tu akan dibiar terendam lebih kurang dalam 1 jam untuk buat die kembang sebab roti akan serap susu tu, tapi aku biarkan x sampai sejam pun, coz too excited nak makan puding ni..
esen vanila - letak setitik je, ni utk nak hilang kan bau hanyir telur tu sebenarnye.. kalau byk, nanti rasa esen tu akan terasa sangat bila kita makan puding tu.
Roti - aku guna 5 keping

6 comments:

Unknown said...

bread pudding oso my favourite, chugie.

simple kan? kalau dlm stengah jam ada tamu nak dtg dan bhn2 pun ada, pun kita boleh buat dan siap hidang.

my way,
i substitute esen V dgn cinnamon powder. wangi baunya. dan bahan tambahan, sedikit butter utk xtra ummph.

yes, sedikit garing diluar tu pun best! nyumm...i loike!

Zura Tahir said...

uits nmpak sodap tue...

Unknown said...

*butter -sorry babe, i tak perasan yr recipe mmg ada butter.

Unknown said...

normi- hehehe... ada butter lah norm, kalu idak.. x bape cedap..hehehe

zura- ra, try lah buat.. senang bangat..

fuadnis said...

loorr...camne ko bg resepi takde unit dia..maksud aku butter banyak mana..telur berape biji..

maklumla..aku kan tak pandai bab agak2 bahan ni klu 1st time mencuba..

Unknown said...

anis - heheh.. aku main ikut suke je.. nanti aku bagi ye..

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates