Friday, March 5, 2010

# geram

Kenapa aku geram??

Salam..

Sory lah ye.. semalam perasaan dah jadi sangat2 panas! mendidih sampai tahap DEWA.. sampai keluar semua.. bahasa pun tak secantik blog ni dah.. semua gara2 puting beliung dah masuk dalam badan pastu meletup.. meletup plak dalam blog ku yang indah permai ni.. Siannye blog ku.. sory ye..

Ok lah, entry ni kesinambungan kes aku geram semalam.. dan sampai hari ni pun masih lagi geram dan sakit hatinye.. Semua ni pasal CONSENT letter rumah yang aku sedang beli ni.. bukan pasal consent letter je, tapi pasal semua yang melibatkan pembelian rumah ni lah.. geram je kalau nak di ingat2kan lg..

Untuk pengetahuan semua, aku sedang dalam proses membeli rumah.. skang ni dah masuk part tukar nama dah.. tak silap dulu penah aku keluarkan entry pasal aku nak beli umah ni dan beberapa masalah yg timbul.. masa tu aku tak boleh nak cancel pembelian sebab sayangkan duit booking yang dah terbayar pada agent penjual tu sebanyak RM1000, so aku tunggu jugalah sampai pembeli tu settle kan masalah die yang melibat kan grant of probate ( surat wasiat dr mahkamah). Aku beli umah ni dari bulan 3 tahun 2009 masa tu tengah sarat pregnant, sampai anak aku dh keluar pun x settle2 gak..

Bulan 10 tahun lepas, akhirnye masalah owner tu settle, dan aku pn mula lah buat loan.. bulan 11 aku dah settle sign semua aggrement bank + lawyer bank, bulan 12 aku sign SNP dan sepatutnye bulan 1, lawyer owner tu dah anta application tuk dptkan consent letter yg mana sepatutnye bleh kuar dlm masa sebulan dan paling lama 3 bulan (tu pn kalu de masalah), so memandangkan part aku settle dan x de masalah, dalam hujung bulan lepas aku try ler call lawyer psl consent letter ni, die kate x kuar lg.. so aku call lawyer owner, tp cam kerek2 je ngan aku.. aku sabar lg, aku mintak no rujukan dan call pulak ke land opis nk tanye psl CL tu, dorg kate dah siap. Pastu aku call lah lawyer owner n bg tau dah siap CL tu, die kate ok n remind aku "pape hal u jgn call kami, suh soliciter u call".. eee angin je aku rasa, dah lah aku tolong kerje korang, pastu nk marah aku plak..

ok, tu dah settle.. n then semalam, aku call lg lawyer tanye CL tu sebab aku rs CL tu patutnye dah sampai kt tangan aku dah minggu ni.. tp lawyer aku kate, lawyer vendor tu x anta lg.. aku pn dh angin gak ler, tp still tahan sabar lg.. b4 aku call lawyer vendor tu aku call lg land opis nk pastikan yg CL tu ade atau x, org tu kate still x collect by that lawyer lg. So aku pun call lg lawyer vendor tu n tanye nape x g collect CL lg?? bila nak g collect?? kan dah keluar last week??.. n die bleh ckp.. "i x boleh jwb Q u" anything, u refer ngan lawyer u.. aku pn ckp lah " eh i as a purchaser, nape i x leh nk tanye psl bende ni" lg pun its an urgent matter" n bla2... pastu die senyap n terus letak phone.. aku pun apa lagi, angin lah satu badan.. mmg dh x leh nk sabar dah n terus aku letupkan kat company lawyer aku.. pastu lawyer aku tu plak xde, phone x pick up bagai.. aku hanye dpt ckp ngn asistant die je.. akhirnye.. lawyer aku call balik n bgtau yg that vendor's soliciter akan collect secepat mungkin.. aku siap bagtau yang aku nk bende tu sampai kat tangan aku ARINI.. eeeee angin aku di buatnye!

Fakta yg buat aku geram -
1- sebab kes ni dah lama giler dari bulan 3 tahun lepas sampai bulan 3 tahun ni ( dah setahun tau!)
2- lawyer yang sangat lembab buat kerje..
3- lawyer vendor yang saja buat kerje main2
4- kalu bab payment (10%deposit), bukan main cepat dorg suh aku byr.. bukan skit tau, makan belas2 ribu.
5- dah lah aku tolong follow up kat land opis tuk dorg, tp x appreciate langsung
6- si referer lawyer vendor yang kerek! agaknye cokia punye lawyer firm kot.

-Sekian-

12 comments:

zh-ena said...

klu nak beli rumah kena tanya member2 yg ada kenalan lawyer yg ok dan bagus dlm kerja diorg kan

zella y said...

lawyer jenis ape lah mcm ni...
bab duit, pandai plak suruh cepat..
eeee....

Wansteddy Tales said...

hah... sma dgn la dgn lawyerku... buat kerja lmbab duit nk bnyk. hadu

eB ezrin said...

mak ai... psl troks sgt lawyer tuh?... x pro btl la...

eb dulu bli umah... 3 bln jer sumer settle... bln ke 4.. semua dh byr... siap dh pindah ke umah baru pn... eb kluar 500 jer... wit nilaiharta... lain2 sumer lawyer & bank yg watkan...kami kena cpt sbb owner lama dier nk cpt dpt wit nk bli umah baru kat kg... peliknyerla kan...

sabar lah yer.... mungkin ader hikmah tuh... :)

Unknown said...

zh-ena - yup, kene tau lawyer yang betul2 bleh buat kerje. tp, cmne lah pulak nk tau kn?

zella - lawyer jenis yang lembab namenye.

wansteady - awk pun terkena jugak ke?

mamaaerish - yup, maybe ade hikmahnye.. tp, kalau lh boleh cancel, rs nk cancel n cri rumah lain je..

|| NaFiRaa || said...

eeee..sis yang baca pon rasa hangin jek!!! mmg dorg nih suka lambat2 kan keje!!! tapi kalo bab2 bayar kat dia cepat!!! cam cibai jek!!!!

haaaa.. kan dh kuar dh bahasa sopan suntun!! muahahaha

Unknown said...

Nafiraa - eheheh.. sabar ye kak, mesti akak penah kene cam ni kn?

saya ni dah tak tau nk ckp ape dh ni.. geram pun x leh nk settle kan bende ni.. maybe rs nak gune lawyer lain tuk sue kedua2 lawyer ni kot.

ddfirdaus said...

chugie..lawyer mmg camtu..my ofismate pun ada pengalaman yang sama..kene jadi mak tiri sket ngan diorang..kalau tak dilambat2kan kita punya urusan..

Jaga2 Chugie, keep on sergah diorang sebab takut kalau lebih tempoh masa indicated dalam snp tu untuk pindah milik, dan loan dah start kene bayar lagi parah kalau umh tak dapat kunci lagi..

TC ya..harap2 hari dapatla tu..

Unknown said...

fuuuhh! Barulah ku ngerti knp lu hngin zie. Smlm pnya entry xleh komen pasal xtau ujung pangkal kisah.
So arini amacam?
These ppl, kadang mmg nak kena disergah br gerak. Maklumla, dunia depa tu bukan 1,2 hal nak setel.
Ok la tu, ko tahu dan dh jlnkan peranan drp senyap menunggu, dak? Hopefully setel lepas ni, xdak dah hnginputingbeliung. Ngeri!

Naseb baik wallpaper blog x tertanggal!

Unknown said...

dbalkis - emm agaknye lawyer firm ni memang suke buat camgini ke ek?? dorg saje buat sbb nk tambah charges kot kn? aduh.. nak jd mak tiri ni yg payah ni!

Norm- ahahahah.. kalu wallpaper blog ni tanggal maknanye aku dah bom lah lawyer firm tu!

CatlinaFly said...

salam chugie:

re:sy mmg seorang babywearer..gi kat side bar kat label,ade topik ring sling.situ ade gmbr2 ring sling e-ein sebelum ni..

atau gi sini yek

http://catlinaflybaby.blogspot.com/search/label/Ringsling

..nak encourage chugie jadi babywearer gak lah :)

boleh pakai sehingga berat anak 15kg atau selama mana kita larat nak dukung..

CuTeMiUt78 said...

ohh gitu ke ceritanya...
eemmm sepatutnya lawyer kena la kerja penuh dedikasi kan... jgn la sambil lewa je... ishh.. camtu baik jgn jd lawyer kan

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates