Thursday, March 18, 2010

XPDC Ahad kami - 2 # Santuari Ikan Sungai Chilling

Salam..


........sambungan dari part 1...........


Dari komen kawan2 dalam entry part 1, semua tanya XPDC kami ke mana kan?? jadi..... inilah tujuan kami berXPDC.. kami ke SANTUARI IKAN SUNGAI CHILLING.. tempat ni tak ramai lagi yang tau kot. Mostly yang tau pasal tempat ni pun, hanyalah para pendaki gunung dan peneroka hutan yang suka ber'camping'. Tengok dari kawasan sg chilling tu sendiri pun dah tau yang kawasan tu memang belum di teroka sepenuhnye, dan tak seperti tempat2 lain seperti ulu yam dan hutan lipur kancing yang dah sememangnye dah di bangunkan jugak.


Perjalanan dari empangan sungai selangor ke kawasan perkelahan ni lebih kurang sejam lebih skit lah.. tak lama mana pun, + kami drive pun memang tak laju sebab nak feel udara yang memang segar, tenang n nyaman je sepanjang perjalanan tu..


Rasanya picca dalam entry ni memang banyak dan aku tak nak lah cerita panjang lebar sangat.. jom layan picca2 tu ye..


sepanjang perajalanan, memang penuh kiri kanan hutan je.. ada yang dah diteroka skit, tapi masih lagi x gondol.. dan dah tentu lah sejuk n berkabus.. just see that above pic lah! sungguh best saat tu.. rasa nak buat rumah je kat sana heheh:D



on the road..depan sekali of coz ler kereta abg ipar ku, aku di tengah dan kereta adik aku di belakang. Jalan memang agak corner2, tapi x de lah bahaya sangat.. sapa yang tak biase tu, akan rasa pening2 lalat dan maybe bleh muntah gak.. biasenye kalau nak terjah jalan yang macam ni, lebih baik jangan makan full sangat.. cukup sekadar alas perut je, sebab boleh buat kita muntah. Tapi korang jangan takut plak, jalan die tak de lah teruk sangat kalau nak di bandingkan jalan ke Cameron yang memang menyeramkan....... aduh.. kecut perut guwe!


aku bukan nk ambil gambar kereta abg ipar aku ek.. tapi gambar permandangan yang tenang je.. jalan x sesak.. kereta tak banyak.. sejuk plak tu. aduiyai.. memang best lah!



ok, kami dah sampai, siap berangkut dengan barang2 nak berkelah n panggang memanggang. Ini lah tempatnye.. SANTUARI IKAN SUNGAI CHILLING.. Tak tau napa name die macam tu. Maybe ada yang menarik kat dalam tu kot. Yang tak bestnye kan, kene parkir kereta kat luar. (means kat tepi jalan besar lah..) yang ni kene sendiri tanggung lah kan, ilang ke ape ke.. memang tak de pak guard akan jage kereta kita.. tapi dalam macamtu, still ade pendaki2 n orang yang berkhemah kat dalam tu tau.



Ini pulak jalan masuk menuju ke tapak perkelahan tu.. ade lah dalam 10-15 minit gak menapak ke dalam kawasan tu. Penat + berpeluh gak ler aku sampai dalam tu, sebab angkat fatin.. kiri kanan semak je.. owh ye, incek pacat mungkin juga ade ye.. lelebih lagi di kala keadaan yang lembab2 tu. Tapi syukur alhamdulillah.. kami tak de pulak jumpa dengan incek pacat, maybe dah ilangkan diri kot dengan kehadiran kami yang ramai tu.

Aku sempat snap pic air sungai yang masih lagi deras dan keruh sebab dari malam ke pagi, tempat tu hujan lebat.. jadinye, dari situ..kami memang dah agak kecewa, sebab tak dapat menikmati kejernihan air sg chilling tu.. so sad that time! yelah..dah berkobar2 nak mandi n snap piccas2 yang cun melecun, akhirnye......... hampes!


ada orang ber'camping' jugak on that time, walaupun hujan2 tu.. adelah dalam 3 4 kumpulan gak berkhemah masa tu.


Dah hampir berjalan dalam 10-15 minit, akhirnye kami sampai gak kat tpt ni.. kawasan ni di jaga rupenye, tiap orang kene bayar RM1 sekepala. Dalam kawasan tu ada 2 pargola, rumah rehat (tapi x banyak ler), surau, tandas+ tempat mandi.. Kawasan khemah pulak di bahagian bawah, berdekatan dengan sungai.. udara memang segar lah..

Antara aktiviti yang boleh dibuat : Camping, Jungle tracking, Mandi air terjun ( tapi bab air terjun ni memang kene bersusah2 dulu, sebab kene merentasi sungai n hutan..baru lah jumpa air terjun) Kata adik abg ipar aku, air terjun die memang cantik. Kebanyakan orang2 yang jungle tracking ni, akan ke sini semata2 nak ke tempat air terjun ni.

Aku n fatin yang dah keletihan sampai berpeluh2..

Kami juga berkhemah.. tapi panas lah pulak! matahari dah naik time tu..

sesi menghidupkan api untuk kerja2 memanggang sedang di jalankan..

Incek hubby jadi chef tak berbayar.. sebenarnye die tak sabo nak makan lamb tu.. sbb tu die volunteer nak jd chef

akak aku pun volunteer jd chef gak.. toce ye kak!

makan time! dah penat masak n berjalan bagai, sure lah kene makan kn? lagipun masa ni air sungai masih lagi deras dan keruh sangat.. jadi, kami just lepak2 dulu sambil jalan2 kat kawasan jambatan gantung yang jd penghubung jalan ke kawasan air terjun sg chilling.

Mandi time! bila tengok air dah tak sederas sebelumnye, kami pun apa lagi..terjun lah ke sungai tu. Tak leh tahan tengok air dengan bunyi deruan air tu. Walaupun air sungai masih keruh, tapi memang sejuk tak terkata lah.. agaknye kalau keadaan biasa, sure air die jernih.. next time kene dtg lg ni!

Orang yang paling seronok, of coz lah fatin kn.. memang pantang nampak air anak aku ni.

dan fatin lah orang pertama mandi kat sungai tu..

ape lah yang di tengok tu fatin??

gelak sakan die bila dapat masuk dalam sungai main air..

dah puas mandi, akhirnye fatin pun tido.. sebelah tu anak akak aku yang bongsu.

yang lain pun pakat tido gak. Gara2 kepenatan mandi dan makan sampai kenyang! eheheh

xpdc utama kami dah abis pun.. nantikan xpdc kami yg seterusnye ya..
Antara fakta menarik tentang tempat ni adalah.. (base on experience person)
- Air Terjun yang cantik dan memang best untuk mandi manda
- Terdapat banyak ikan. (so boleh lah bawak makanan ikan bila ke sana)
- Kaki2 daki bukit n gunung dan yang suka bercamping sure akan suka tempat ni..
Bagi kami yang datang berkeluarga dan punya anak kecil memang tak sesuai masuk hutan, dan amat sukar nak ke bahagian air terjun sg chilling ni sebab terpaksa meredah beberapa jambatan yang merentangi sungai dan hutan..
p/s: panjang giler aku rs entry ni.. sampai aku yg buat pun rasa penat!

10 comments:

zella y said...

bdk2 tido kepenatan ye??
hehehhe....

Unknown said...

Wa..bestnye...da lame tak gi camping..rase cam ngidam jek..ahaks...

YanDarwisy said...

Seronok pegi camping, tapi balik mesti penat tak henggat.

zh-ena said...

cantiknya tempat nie zie

Unknown said...

zella- penat main air!

nahdatulliza- ape lagi, jom kite bercamping!

yandarwisy - memang penat x igt pun, tp enjoy sbb dpt kumpul n konvoi dengan keluarga.

ena- cantik.. n kalau dpt ke air terjun tu, mesti lg byk aku cerita..

|| NaFiRaa || said...

seronok nye pi piknik!!!! nak pi piknik jugak!!!

Unknown said...

nafiraa - pegi kak, jangan x pegi.. nnti buat entry k.

pooh said...

fes time dengarla chugie tmpat ni tp cam best jek kan....mmg sronok.

Unknown said...

salaam.
Best..best!
Chugie, jalan kesana tu yg bley sampai ke fraser's hill tu ke?

Unknown said...

pooh - memang best, kalau dapat jungle tracking lg lah bestnye..

norm - a'ah, ni jalan ke fraser hill tu.

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX

Luka lebih cepat pulih dan sihat dengan VIVIX Assalamualaikum, hi korang semua. Sihat hari ni? Cerita pasal luka bersalin ni, memang ...

Labels

Follow Us @soratemplates